vrijdag 21 december 2012

Te land, ter zee & een cocktail..


Hola amigos!

We zijn alweer even in Ecuador en ook hier bevalt het ons prima. In dit kleine maar zeer divers landje bezochten we al indigene dorpen, grootstad Quito, een party-halflege-strandstad en kleine vissersdorpjes. De afstanden zijn klein en daarom zijn de busritten ook bijzonder ontspannend. Als men een maandje wil reizen in Zuid-Amerika kan ik enkel al voor deze reden Ecuador aanraden! Met uitzondering van de Galapagos eilanden (die we helaas moeten overslaan wegens budget) is het hier ook wat goedkoper als in Colombia, onze record-minimumprijs voor een kamer in laatstgenoemde is hier in Ecuador zowat de norm.

Quito heeft me over't algemeen meer bevallen als verwacht. Tenminste tijdens de week. Door zijn hoogte kan je er telkens genieten van verbluffende uitzichten op de bergen & heuvels, het oude centrum is wondermooi & het nieuwe levendig. In de weekends vind je er veel live-muziek in de bars (iets minder Belgische-avondmarkt-panfluiten als in dorpen), de straten en parken zijn er daarentegen behoorlijk leeg qua animatie. Jammer!
Wegens gebrek aan glühwein verwarmden we ons 's avonds aan het lekkere Canelazo. Dit warm goedje bevat rum, naranjilla-sap en verschillende kruiden zoals kaneel. Een aanrader!

Obligatoir aan ons verblijf in Quito was een uitstap naar "el mitad del mundo", de evenaarslijn. We zitten dan ook in Ecuador. In el mitad del mundo staat een groot aandenken, te midden van een dorpje die verdacht goed lijkt op een pretpark-dorp, ter ere van de Fransen die de evenaarslijn in de achttiende eeuw berekend hebben. Ironisch genoeg ligt, volgens moderne gps-berekeningen, de echte lijn zo'n driehonderd meter verder richting zuiden. Daar is een cool experimenten-museum. Ten noorden van de lijn spoelt water weg in wijzerzin, ten zuiden tegen wijzerzin en op de lijn zelf valt het water recht door het spoelgat. Op deze lijn kan men nog makkelijk een rauw ei op een spijkerkop zetten (probeer maar eens in België!), en kan men onmogelijk met de ogen toe op een rechte lijn lopen (drink een pint of tien en hetzelfde effect krijgt men in België, probeer maar eens!).

Daarna was het tijd voor mijn eerste bezoek aan de pacifische oceaan. Het weerzien met strand, zee en hutten was prettig! Ik kon er mijn vijfentwintigste verjaardag (bedankt voor de mails, ik beantwoord ze één dezer!) vieren in twee stijlen. Deel één was met de voetjes in het water wandelen over verlaten stranden, afgerond met een lekker etentje (vis, uiteraard) in een al bijna even verlaten vissersdorpje. Deel twee bestond uit caïperinha's slurpen in een strandbar-partyhut een tiental kilometer verder. Nice!

Na stops in Atacames & Mompiche zijn we vandaag ten zuiden van de evenaar in Canoa aangekomen. Hier probeer ik morgen voor't eerst in mijn leven de golven te trotseren op een surfboard, en nemen we een uurtje les. Ik ben benieuwd en hoop tegelijkertijd dat het me beter zal afgaan als onze salsa-les van vorige week in Quito.

Un dos tres, cinco seis siete!

Alvast een vrolijke kerst in België (& Duitsland) gewenst,

Kenneth (schrijvend vanuit een strandbar met salsa-muziek op de achtergrond, een Pilsener op de voorgrond en enkele krabben van een vuist groot als -stil- gezelschap)


PS: Ik denk dat ik er na enkele chille strandweken mentaal klaar voor zal zijn om -eens terug in het binnenland- de plaatselijke lekkernij -een erfenis uit het Inca-tijdperk- te proeven, verorberen. Cavia! Daarover later meer.

PPS:  Wegens gebrek aan een hostel met Wi-Fi post ik enkele foto's rond kerst. Beloofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten